søndag, august 12, 2007

GratisSMTP — i 9 lette trin

Med illustrationer

Lissom Kammerat Adam kan jeg undre mig over at folk vælger at betale for en udgående mailserver hos SMTP.dk, når man mindst ét sted kan opnå en tilsvarende — eller bedre — funktionalitet gratis. Måske skyldes det ren uvidenhed, måske er folk simpelthen faldet for Hans Jul Larsens pressemeddelelse. Udenrigsministeriet reklamerer således for produktet som om det var den bedste opfindelse siden Kærgården, og ComOn får det nærmest til at lyde som om smtp.dk — som det første firma i verden — har løsningen på et hidtil uløseligt problem. Man undres…

Som Adam osse skriver, burde man måske i virkeligheden oprette GratisSMTP.dk som en service til fri afbenyttelse, men indtil da skal jeg nøjes med at vise hvordan man med Gmail kan bruge Googles smtp-servere til at sende emails derhjemmefra eller når man er på farten — med egen emailadresse, vel at mærke (så man ikke, som smtp.dk skriver, »[kompromitterer sin] professionelle identitet ved at bruge webmail«). Man er ikke begrænset af antallet af emails der kan sendes hver dag, ej heller af hvor mange emailadresser man ønsker at benytte. Denne løsning giver kort sagt frihed til at maile! I sandhedens interesse skal nævnes at Gmail sætter en begrænsning på størrelsen af den enkelte email, og den er i skrivende stund 20 mb, hvor man med smtp.dk kan sende emails på op til 50 mb. Kan du leve med denne begrænsning, så læs videre.

I det følgende antages at ens normale emailadresse er fxvqgcbfg@skidtpost.dk, samt at man har kontoen fxvqgcbfg@gmail.com hos Gmail (klik hér for at oprette en Gmail-konto, hvis du ikke allerede har en).

Trin 1: Indstillinger

Log ind på Gmail og vælg “Indstillinger” i øverste højre hjørne:

Trin 1: Vælg “Indstillinger“ i Gmail

Trin 2: Tilføj emailadresse

Gå til fanebladet “Konti” og vælg “Tilføj en anden e-mail-adresse”:

Trin 2: Under fanebladet “Konti” vælg “Tilføj en anden e-mail-adresse”

Trin 3: Angiv oplysninger

I det nysåbnede vindue angiver man sit navn og normale emailadresse:

Trin 3: Tilføj en anden emailadresse

Trin 4: Send bekræftelse

For at Gmail vil godtage ens normale emailadresse, skal man bekræfte at man virkelig er ejer af denne. Tryk på knappen “Send bekræftelse”:

Trin 4: Send bekræftelse

Trin 5: Bekræftelseskode

Gmail sender nu en email med en bekræftelseskode. Man kan enten vælge at følge et link i emailen, eller at taste koden ind manuelt:

Trin 5: Bekræftelseskode

Trin 6: Bekræft kontrolkoden

Hvis man vælger at taste koden ind manuelt, kopieres den til det lille vindue. I exemplet er koden 2297666. Tryk på knappen “Bekræft”:

Trin 6: Bekræft

Trin 7: Adressen er tilføjet

Som man kan se, er den normale emailadresse nu tilføjet til listen over mulige afsenderadresser. Har man brug for at kunne sende post fra mere end én adresse, kan man tilføje flere ved at følge de foregående trin.

Trin 7: Emailadressen er nu tilføjet

Trin 8: Videresendelse

Man kan eventuelt sætte Gmail til at sende al post modtaget af Gmail-adressen videre til ens normale adresse, dette er dog ikke nødvendigt. Vælger man denne funktion, foregår det fra fanebladet “Videresendelse og POP”:

Trin 8: Send al Gmail-post videre til den rigtige emailadresse

Trin 9: Konfigurering af postprogram

Som sidste trin skal man sætte sin emailklient op til at anvende Gmails mailserver til afsendelse. Alle relevante oplysninger kan findes på Gmails hjælpeside, men det kan nævnes her at man skal
  • benytte serveren smtp.gmail.com
  • vælge at bruge godkendelse
  • vælge sikker forbindelse (StartTLS / SSL)
  • benytte port 465 eller 587
  • bruge sin fulde Gmail-adresse som brugernavn
  • bruge sin Gmail-adgangskode som, ja, adgangskode
Voilà, GratisSMTP!

5 kommentarer:

Adam sagde ...

Lige i øjet!

dee2 sagde ...

Lækkert med den fine guide, tak.

Hvis man kigger i headers for en modtaget mail, så vil der stå
From: "Gratis SMTP" -fxvqgcbfg@skidtpost.dk-
Sender: fxvqgcbfg@gmail.com

Dvs. man kan stadig se den er afsendt via gmails server. Det kan (og vil) man ikke undgå vel?

Vh
Dennis

Klaus Seistrup sagde ...

Hej Dennis

Man vil under alle omstændigheder kunne se ud af Received-linjerne kunne se at mailen er sendt via Googles SMTP-servere, så det er nærmere Sender-linjen du tænker på, ikk'?

Hvis man registrerer sit domæne under “Google Apps”, vil der være overensstemmelse mellem From- og Sender-linjerne — men det er osse en mere drastisk beslutning end blot at benytte Googles udgående SMTP-servere.

Så umiddelbart er svaret på dit spørgsmål nok: nej.

Mvh,
Klaus

Poul Evald sagde ...

Jeg har samme problem vedr. SMTP som flertallet af nye ejere af en Profiber-forbindelse.

Derfro ville jeg ønske jeg kunne skrive, at gmail-løsningen bare var lige i øjet, men det kan jeg desværre ikke.

Jeg har fulgt den fine vejledning nøje. Oprettet gmail abcdefg@gmail.dk med adgangskode og tilføjet min oprindelige e-mail adresse abcdefg@vip.cybercity.dk til gmail-kontoen. Jeg har bekræftet tilføjelsen af e-mail med fremsendte kode. Videresend er deaktiveret, POP deaktiveret, IMAP deaktiveret.

Jeg går nu udfra, at jeg i Outlook 2003 bevarer min oprindelig konto med POP3-indgående hos cybercity med tilhørende brugernavn og password, men tilføjer smtp.gmail.com som SMTP-udgående, markerer godkendelse af udgående server, sætter brugernavn til abcdefg@gmail.com og password til mit valgt password. Udgående port sættes til 465 og tilhørende SSL aktiveres.

Jeg kan ikke se, der er mere at gøre, men udgående smtp vil ikke sende mails.

Hvad gør jeg så?

med venlig hilsen
Carsten

ida3921 sagde ...

Man opdaterer til MS Office SP3!

mvh Carsten